Måndagsbak

Nu sinar brödet i frysen igen och då är det dags att baka, idag en av mina favoriter; kalljästa bullar!

Jag minns inte var jag hittade receptet men det är en klar favorit för det är så löjligt enkelt. Inget värmande av degspad, ingen knådning, inga dubbla jäsningar och ingen pensling.

Jag bytte ut en del av vetemjölet mot fint rågmjöl och grahamsmjöl, ca 3-4 dl vardera och så körde jag på dubbel sats – dubbla mängden bröd med ganska precis samma arbetsinsats. Inte illa, inte illa alls.

Dessutom gräddar jag bara bröden i ca 15 minuter och bästisen överskrider nog gärna 12-15 h med kanske sex timmar till och det är inga problem. Ett ytterst problemfritt bröd, överlag.

Kalljästa bullar

1/4 pkt jäst
5 dl kallt vatten
1 tsk salt
1 dl solroskärnor
9 dl vetemjöl

Blanda jäst och vatten. Blanda i resten. Degen ska bli kladdig. Täck bunken med plastfolie. Låt jäsa i kylen12 – 15 timmar. Klicka upp på plåt (degen är seg) och grädda i ugnen 20 – 25 minuter i 200 grader.

20140210-133619.jpg

En sammanlagd arbetsinsats på max en timme effektiv tid gav 31 välsmakande bullar, frukost i en månad för en person om man så vill, med andra ord. Skjuts in i frysen med dem. Det är mycket möjligt att de räcker månaden ut och att detta i så fall var sista “baket” i den här lägenheten. Både lite sorgligt och skönt.

Leave a Reply

