Själv är bästa Rut.

Jag har funderat mycket på städning, röra och att hålla ett fint hem som yrkesarbetande föräldrar. Jag läser i forumtrådar hur många har det svårt att hålla rent och/eller ordning omkring sig. Just nu lever jag i ett homestajlat hem men till vardags är jag absolut en av dem.

När vi flyttat kommer vi ha en betydligt större yta att städa, plus en trädgård. Dock kommer vi försöka vara restriktiva med att ta hem för mycket nya möbler och saker, samt att en rejäl utrensning stundar i och med uppackandet av det som nu är undanstuvat och därmed ej heller använt på fyra månader (ett tredjedels år, då är det kanske inte något man egentligen har något större behov av…) så förhoppningsvis blir det nya hemmet glesare möblerat och därmed mer lättstädat än vi haft det förut. Så vi får väl se hur det går…

I och med flytten kommer vi anlita professionell städhjälp till flyttstädningen. Trots att det känns som att vi gjort en smärre flyttstädning redan känns det bra att ha ett företag att kunna hänvisa till om de nya ägarna inte skulle vara helt nöjda med städningen.

Däremot har jag svårt att se mig själv anlita hjälp med veckostädning. Dels för att jag ju vurmar för självhushållning och i min värld ingår det att städa i det konceptet och dels för att jag vill visa mina barn att det går att få balans nog i sitt liv att man hinner med något så basalt som att hålla det rent och snyggt omkring sig, samt att barnen i och med det får lära sig hur man rent praktiskt gör, att man hjälps åt och vad det är att ta ansvar (förutsatt att de delegeras ett ansvarsområde att se till, givetvis).

Av samma anledning tycker jag att det är viktigt att själv planera veckans meny och inte köpa färdiga kassar ihopplockade av någon annan. Men nånstans finns ju dessa tjänster för att det finns ett behov av dem, att köpa sig den hjälpen är att göra det lätt för sig. Jag är nog inte känd för att göra det lätt för mig…

Ska vi slå vad om hur många månader det kommer ta innan jag seriöst börjar fundera på att beställa en matkasse och städhjälp var fjortonde dag?

Fast i ärlighetens namn undrar jag om det inte måste gå bra långt för att det ska vara något jag prioriterar rent ekonomiskt. När jag tänker på hur många timmar jag måste jobba för att få ihop till en timmes städhjälp och jämför det med hur mycket jag själv skulle hinna städa under den arbetstiden. Jag har i dagsläget inga siffror på detta och kanhända låter jag bli att ta fram några för att få leva kvar i tron om att det tidsmässigt är lönsamt att städa själv.

Leave a Reply

