Vad har vi i plastfickan i verktygsskåpet?

Tittade in på min egen blogg för att kolla om jag skrivit om att man inte behöver slänga allt på en gång när man rensar. Det hade jag. Men när jag var inne och tittade fick jag syn på bilden på vårt städade verktygsskåp. En sak som störde ordningen var den sladdriga plastficka som hängde på trekvart på insidan av dörren. Ful men attans så praktisk.

I den samlar vi nämligen alla våra kvitton under hela månaden som går, och när räkningar betalas sammanställs alla utgifter vi haft i en ekonomipärm. Det gör att vi har stenkoll på hur mycket pengar som går på till exempel mat, heminredning, kläder och bilen.

Det gör att vi kan strama åt ganska direkt när vi ägnar oss åt tanklösa utsvävningar (vilket i och för sig inte händer så ofta) eftersom vi märker på en gång om det går åt för mycket pengar inom en viss kategori.

Vi har en budget för varje månad, och på detta sätt följer vi upp budgeten men en slags kassabok. Så länge det stämmer någotsånär och vi håller oss inom budget om man gör ett genomsnitt på tre månader så är vi mycket nöjda.

Leave a Reply

