Trädgårdsdrömmar

Så var det nytt år och jag och andra glada entusiaster med drömmar om självhushållning surfar runt på frösidor, knåpar på beställningslistor och drömmer om den prunkande köksträdgården. Jag skulle vilja komma till en punkt där jag är självförsörjande på frukt och grönsaker åtminstone under sommaren och början av hösten. Det är något av en femårsplan och inget jag tror mig kunna uppnå den här sommaren. Dels så har vi inte avsatt någon våldsam budget för trädgården i år och dels är jag ovan odlare som oftast dödar mina små gröna skyddslingar.

Ändå drömmer jag om gurkor, rodnande tomater, doftande basilika och späda lökar att slänga ihop en pastasallad av. Vinterns paprika har gett gott hopp inför framtiden, den bär för övrigt fortfarande frukt.

Jag insåg – apropå mina utläggningar – att jag faktiskt inte skrivit att vi köpt ett hus nu, men det har vi! Med inglasat uterum och över 800 kvadratmeter tomt! Jag tänkte ställa upp pallkragar att odla i på baksidan av garaget. Fylla botten med kartong, sågspån och hästskit. Sedan jord på det. Sen är det väl äntligen min tur att få en squashskörd som överstiger en sketen frukt. Min odlingslust eldas under av revanchlystnad, helt klart. Ni ska få se! Till sommaren. Eller om fem år.

Leave a Reply

