Temperaturer

Det har varit dåligt med bloggande de senaste dagarna för både jag och sonen är sjuka. För min del är det mest snuva och jag var hängig i början av veckan. Bebisen har hostat lite och så har han feber som nu är på nedgång.

Han hade sin febertopp igår med 39,9 grader. Det är mycket för en sexmånaders plutt. Hade det varit jag hade jag legat med frossa och småyrat men han har varit vid god vigör. Lite tröttare än vanligt och vill vara nära hela tiden. Att ligga på golvet duger inte!

Samtidigt var vår värme avstängd igår hela dagen. Och varmvattnet likaså. Och kallvattnet, nästan hela dagen. Vi hade bunkrat upp med tre dunkar om fem liter, vårt vanliga vatten i kylen, en full gryta på spisen samt sonens badbalja fylld till bredden. Jag använde kanske två, tre liter under dagen. Dock är jag glad att vi hade så mycket eftersom det jobbigaste inte är att vara utan vatten utan min rädsla för att bli utan vatten. Jag blir lite lätt panikslagen bara av att tänka på att vara riktigt törstig. Jag hatar det, och det är ett ord jag väldigt sällan använder!

Att värmen var av märktes faktiskt, trots att vi vanligtvis bara har elementen på i badrummet och i orkidérummet när vi torkar tvätt där. Jag tror det beror på att grannarnas värme stiger till oss alla andra dagar eftersom vi bor högst upp. Känns lite hemskt på vintern, de eldar på och vi får vädra ut värmen (så att det dessutom blir istappar över porten – ajaj). Ska bli intressant att se hur våra uppvärmningskostnader ser ut den dagen vi flyttat till hus.

20131018-120125.jpg
Jag kom undan att koka nån lunch i vatten genom att äta blöta hela dagen. Blöta är norrländskt dopp i grytan där man doppar hårt tunnbröd i skinkspad. Finns säkert flera varianter men hos oss gör vi så.

Leave a Reply

