Välkommen!

20131015-153840.jpg

Som florist gör jag ju förstås mina egna dörrkransar efter säsong. Detta blev höstens variant och jag är mycket nöjd. Det tog mig kanske 10-15 minuter på sin höjd men alla som har någorlunda motorik i händerna kan göra en sån här krans.

Det som behövs är:
Löv (räfsa ihop ett gäng utomhus, gärna i glada färger)
En halmstomme (finns att köpa i hobby- och blomsterbutiker)
Tunn ståltråd (myrtentråd kallas den jag använder och finns att köpa där det finns halmstommar)

Det man ska tänka på för att det ska gå fort (vilket jag inte gjorde) är att sortera upp löven i storlekshögar. Tre till fyra stycken olika storlekskategorier är lagom. Sedan fäster man tråden på stommen och sedan är det bara att linda på. För att det ska bli enkelt rekommenderar jag att man fäster ett löv per varv tråd, även om det går åt mer tråd. På kransens insida använder man de minsta löven och på utsidan de största. Se till att täcka tråden från förra varvet med nästa löv (om du inte använder en vackert färgad tråd, då är det inte lika viktigt). När det sista på kransen ska täckas viker jag bak de första bladen så att jag kommer åt att sticka in de sista under dem. Fäst tråden genom att sy in den i stommen ett par stygn och avsluta med en ögla att hänga upp kransen i.

Eftersom vi har säkerhetsdörr och inte kan spika i den hänger vi upp kransen i en magnet. “Hulken” tror jag den heter och är köpt på designtorget.

Leave a Reply

