En vanlig måndag.

Idag har jag och M varit hemma hos en av familjerna från föräldragruppen på mödravårdscentralen. Vi är fyra mammor med bebisar som har fortsatt ses ofta och vi har just beslutat att vi ska turas om att vara hemma hos varann på måndagar. Detta då vi insåg att det är skulle vara stört omöjligt att sitta på ett café nu när bebisarna blivit så pass stora och därmed rörligare och allmänt mer aktiva. Det skulle bli kaos.

Lite lagom kaos blir det ändå, fastän vi är i hemmamiljö. Bebisar överallt, vi kan inte äta samtidigt – nån sover, nån skriker och en tredje ligger på skötbordet medan mamma försöker lista ut hur blöjhinken fungerar (vi har tygblöjor, alltså är vår blöjhink en grön tiolitershink och ingen avancerad snurrtjosan med hygienisk plastförsegling och allt vad det är).

Det serverades jordärtskockssoppa vilket var otroligt gott! När vi flyttar till hus ska jag försöka mig på att odla jordärtskockor. De ska enligt ryktet vara lättodlade (och det behöver ju jag, som vi alla vet). Samtidigt känns de lite lyxiga för att vara rotsak, av nån anledning.

Nu har vi kommit hem och däckat i sängen, maken kommer alldeles strax. Innan vi skildes åt för dagen, jag och de andra mammorna, tog vi en stund åt att bäva inför hur det kommer bli med syskon. Vi snuddade flyktigt vid ämnet tvillingar men gick inte närmre in på det. Jag tror att vi alla blev lite skrämda av tanken.

Leave a Reply

