Middag till lunch

Idag jobbar maken kväll så vi hann äta lunch tillsammans innan han for och då passde jag på att laga det som var tänk att vi skulle ha ätit igår: hamburgertallrik!

Jag har varit sugen på att äta hamburgare några dagar och tur som jag har stod det på matsedeln nu i helgen. Det var jättegott! Så nu är min snabbmatscraving stillad för ett tag framöver. Det är skönt, så att jag inte springer iväg till närmsta korvkiosk och går lös.

Faktum är att det verkligen är snabbmat, det här med hamburgare, även hemma och om man lagar från grunden. Allt på en plåt och 15 minuter i ugnen på 225 grader. Lite fix innan och ihopplock efter, så är det klart.

Jag tog ca 100 g fläskfärs per hamburgare och blandade i salt, vitpeppar och lite lökpulver. Sedan tryckte jag ut två rundlar på ena änden av ett bakplåtspapper. Jag gör dem lite större än hamburgaren är tänkt att bli eftersom köttet drar ihop sig.

I andra ändan av pappret lägger jag två hamburgerbröd som jag bakat efter det här receptet:

1 dl kallt vatten
1 msk olja
1 krm salt
2 tsk bakpulver
2-2,5 dl mjöl

Jag rör först ihop torrvarorna (sparar lite av mjölet för att kunna reglera konsistensen) och tillsätter sedan olja och vatten. Jag gör dem lite mindre och plattare än hamburgaren är tänkt att bli eftersom de växer i ugnen.

Sedan tar jag en potatis (ganska stor) per person och skär i tunna stavar som jag lägger ut mellan bröden och biffarna. För att få plats med allt staplar jag dem kors och tvärs för att så så lite kontaktyta och så mycket varmluftsgenomströmning mellan dem som möjligt (för att de ska hinna bli klara i samma takt som resten). Det är nog staplandet som tar längst tid.

Sedan, som sagt, in i ugnen! När det är klart efter en kvart är det bara att plocka ihop dem med tillbehör efter behag. Idag tog jag ett par skivor ost på varje hamburgare, tre skivor ättiksgurka, lite ruccola från köksträdgården och sist men inte minst en liten klick dressing av ungefär lika delar majonnäs, ketchup och senap.

Lägg upp på tallriken tillsammans med potatisstavarna (och salta dem) och vips har man en hamburgertallrik som enligt min kvalificerade gissning kostar mindre och innehåller färre kalorier än motsvarande på valfri hamburgerrestaurang. Gott!

20131005-120137.jpg
Såhär såg han urtagna ut innan montering.

Leave a Reply

