Hur många dagar är det kvar till jul?

Jag sitter och googlar marshmallowrecept. Jag har en väldig lust att göra eget godis. Problemet med att göra godis är dock att man då plötsligt sitter där med en massa godis som man ju tenderar att äta upp förr eller senare och det är ju inte så lyckat. I alla fall inte om man vill göra mycket godis i kombination med att man inte vill äta särskilt mycket godis.

Julen är då ett bra tillfälle till att riktigt gå loss i godisbakandet. Dels tenderar åtminstone jag tycka att det är ok att äta lite mer godis än normalt under julhelgen och dels kan man ge bort godis som julklapp till släkt och vänner och det brukar vara uppskattat.

Så jag planerar julen och dess bakande redan nu, som substitut för att baka på riktigt. Det jag i nuläget planerar är:

Vanlig nougat
Wienernougat
Engelsk fudge
Knäck
Marshmallows
Brända mandlar

Och så kanske några andra fudgesorter som citronfudge och tomtefudge. Eventuellt också bananfudge.

Jag har haft en dröm om att ha en liten engelsk godisbod där man köper godis i strut och som egentligen bara är öppen innan jul. Så mer ett marknadsstånd, egentligen. Skulle det funka med hälsovårdsmyndighetstillstånd och dylikt skulle det ultimata vara att stå och sälja godis på gamla stans julmarknad. Men i nuläget får det fortsätta vara en dröm och godisverkstan får anpassa produktionen efter hushållets behov.

Leave a Reply

