Hur kan man fejka en hotellfrukost?

Jag var nu på morgonkvisten inne på Underbara Claras blogg och läste hennes inlägg om hur lyxigt det känns att bo på hotell. Något jag fastnade för var att det bland kommentarerna diskuterades hur fantastiskt det är med hotellfrukost.

Jag har sovit på hotell med lite olika standard (dock mest i Sverige, England och Spanien så tro inte att jag är berest nu) och ärligt talat har standarden på frukost varit därefter, inte alltid på topp.

Men om man tänker på en bra hotellfrukost, vad är det som utmärker en sådan? Jag tänker att om man kan utkristallisera vad det är som gör att en frukost på hotell känns så exklusiv borde man, om inte varje dag så åtminstone nån lördag eller söndag då och då, kunna skapa samma förutsättningar och därmed få sig lite hotellyx hemma i sitt eget kök.

Eller är själva lockelsen med en hotellfrukost att man själv inte varit inblandad i valet av vad som serveras (då kan jag inte rekommendera frukost på rummet på Grand Hôtel i Stockholm, där väljer man utifrån en meny man hänger ut på dörren innan man somnar och så kommer roomservice med en frukostvagn vid önskad tid)?

Eller ligger lockelsen i att man får äta frukost någon annanstans än i sitt eget kök där man äter frukost alla andra dagar? Eller att någon annan tar hand om disken?

Det här var en knepig fråga, jag tar gärna emot tips!

Det är ett intressant ämne dock, hur man kan förgylla sin vardag och i min mening är frukosten ett bra tillfälle att göra det då man kan bära med sig en bra start på dagen ända tills det är dags att gå och lägga sig igen.

Tror att det här kommer bli startskottet till en serie inlägg om inspirerande frukostar. Vi får väl se…

Leave a Reply

