Spännande dofter…

…sprider sig i mitt kök. Bebisen halkar runt på golvet och maken sitter vid datorn och fnular med sitt pbem.

Jag står och kokar en improviserad glasyr till snickarmuffinsarna. Det ser ut och smakar som att det kommer bli gott men eftersom doftsensationen blandas upp av ångorna från kycklingbuljongen som kokar bredvid blir hela upplevelsen lite speciell luktmässigt.

Såhär blev receptet:

0,5 dl crème fraiche
0,5 dl socker
0,5 dl ljus sirap
1 tsk smör

Rörs ihop och får koka på svag värme tills det får en någorlunda sammanhållen konsistens vid kulprov.

Jag ville helst att det skulle bli så pass hårt att det går att spritsa men ärligt talat tror jag att det dels kommer bli för lite till de tre muffins som är minimum med de proportioner jag har och dels så kommer själva ätandet kommer resultera i en smärre sockerchock med lättare koma som resultat vilket kanske inte är så bra eftersom jag och maken ska ut och fira bröllopsdag och min syster (som ska äta den tredje muffinen) ska vakta M och därför bör vara vid medvetande.

Därför är planen att vispa lite grädde och blanda ihop med kolasåsen för att kunna garnera snickarmuffinsarna med en sådär riktigt spetsig topping, som cupcakes ser ut på bild men som jag ännu inte lyckats åstadkomma.

Men från det ena till det andra. Tänkte att jag tar och slänger upp nåt slags recept på kycklingbuljongen också eftersom jag ändå nämnt den.

Kycklingbuljong:

Tag skrovet (allt utom köttet) från en kyckling och fördela i mindre bitar, så att det blir någorlunda tätt. Lägg i en kastrull och täck med vatten. Låt koka ett par timmar. Häll av genom en sil, spara vätskan och släng benresterna.

Vips har du en fet och god buljong som smakar kyckling och av de kryddor kycklingen kryddats med. Självklart kan man slänga ner andra örter och grönsaker som timjan, morot eller libsticka för att variera smaken men det räcker ganska långt med den smak som redan finns i benen och skinnet.

Att koka sin egen buljong må låta husligt och avancerat men det är egentligen löjligt enkelt. Då är det faktiskt svårare att få till en fast glasyr till sina muffins.

20130928-110358.jpg

Leave a Reply

