Snickarmuffins

Jag har bakat! Smeten var god men själva muffinsarna är inte provsmakade ännu. Jag har gjort om ett gammalt favoritrecept lite genom att tillsätta jordnötssmör.

100g smör

Smältes och ställes åt sidan.

2 ägg
2,5 dl socker

Vispas pösigt.

2 dl vetemjöl
1,5 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
4 msk kakao

Rörs ner i ägget och sockret. Tillsätt sedan smöret.

0,5-1 dl jordnötssmör

Rörs ner i smeten som sedan klickas ut i formar som gräddas i 175 grader i 10-15 minuter beroende på hur ugnen beter sig. Just idag använde jag faktiskt min muffinmaskin (det kan vara den mest onödiga pryl jag äger men jag fick den i present på min möhippa så jag tycker om den och det händer faktiskt att jag använder den) och då var det lagom med 12 minuter.

Jag gjorde 15 stycken, egentligen hade nog 12 varit lagom för de blev lite låga i formen men då finns det å andra sidan plats för mer glasyr!

Jag har inte bestämt mig för hur jag ska göra den ännu, mer än att den ska ha kolasmak. Som tur är har jag till på lördag på mig att fixa dem då de ska vara dessert till oss och sedan kvällsmums till vår barnvakt när vi ska ut och fira bröllopsdag.

20130926-170756.jpg

Såhär fina blev de! Vi ska provsmaka varsin ikväll har vi sagt, efter middagen. Torsdagsfika!

Leave a Reply

