Om jag såg en stjärna falla.

Det känns att det är höst nu. Sovrumsfönstret är öppet och luften som strömmar in är fuktig och kall. Himlen är gråvit och det ser ut som att det inte tänker klarna upp på en stund.

Jag ligger fortfarande i sängen. Avvärjer små fötter som försöker stoppa in sig i min mun. I och med detta slår tanken mig att jag har nog allt man kan önska sig – en liten energisk gosboll som sparkar mig i ansiktet – men ändå ligger jag och önskar mig saker.

Jag önskar mig ett hus. Ett ganska stort hus i gott skick med många sovrum och en lagom stor trädgård. Nära stan och ganska billigt. Ett hus där vi får plats utan att behöva lägga varje ledig stund på att renovera de närmaste tio åren.

Jag önskar mig ett vardagsrum där det får plats en soffa och jag önskar mig en soffa att ställa i det vardagsrummet. Jag önskar mig bokhyllor med dörrar så att det vare sig ser rörigt ut eller blir så dammigt. Gärna många så att alla våra böcker får plats utan att stå i tredubbla lager.

Jag, som nästan aldrig sminkar mig, önskar att jag kunde hitta en läppenna i en färg som inte får min mun att se så stor ut.

Men nu är det ljust ute och dessutom mulet så här faller inga stjärnor. Jag tar mig samman och fokuserar på det jag har, en studsande gosboll med små närgågna fötter, och känner mig rätt nöjd med sakernas tillstånd.

Leave a Reply

